Niet iedereen die een expert is in zijn vakgebied is ook in staat om deze kennis aan anderen over te dragen.
Want het geven van een klassikale training is ook een vaardigheid. Gelukkig is het een vaardigheid die je kunt leren.
Als je deze vaardigheid leert, zorg er dan voor dat je weet hoe je een klas moet faciliteren en niet alleen hoe je aan een klas moet presenteren.
Tijdens de training zul je leren hoe je met de klas moet omgaan. Op de 'ouderwetse' manier zou je tegen ze praten zonder te weten of ze het begrepen hebben of niet.
Tijdens deze training leert je hoe je dat moet doen:
- Differentiëren tussen facilitatie en presentatie
- Vaardigheid zijn en vertrouwen hebben in je vermogen om te faciliteren
- Basisprincipes van faciliteren toepassen
- Strategieën toepassen om met groepsdynamiek om te gaan
Om dit onder de knie te krijgen leer je over het gebruik van je stem, lichaam/ogen, hoe je met zenuwen omgaat en hoe je je persoonlijke stijl kunt behouden.
In de samenwerking met je publiek leer je hoe je je publiek kunt lezen, hoe je interactiviteit kunt toevoegen en hoe je neutraal kunt blijven.
Het uiteindelijke doel is om de leerling te faciliteren door duidelijke instructies te geven, te focussen op de belangrijkste punten, goede feedback te geven en om je tijdschema te bewaken.
In het kort: je leert een interactieve en actieve les te geven, waarbij de deelnemers leren door te ontdekken.
Als je het goed doet, wordt het meeste werk gedaan door de studenten, niet door jou!